شستن لباس مجلسی

شستن لباس مجلسی در خانه کار ساده ای نمی باشد و نیاز به صرف زمان و دقت زیادی دارد. معمولا لباس مجلسی زنانه از پارچه های گران قیمت، پولک، تور یا منجوق و لباس های مجلسی مردانه دارای آستر و دوخت ظریفی می باشند.

از این رو یک اشتباه کوچک در شستشوی لباس مجلسی منجر به خرابی آن لباس می گردد. پیشنهاد می شود که اگر در مورد نحوه شستشوی این مدل از لباس ها اطلاعات کافی ندارید، حتما آن را به خشکشویی بسپارید.

رعایت 7 نکته مهم قبل از شستن لباس مجلسی

در شستن لباس مجلسی نکاتی قابل توجه وجود دارد که باعث می شود شما بتوانید برای مدت ها از آن استفاده کنید:

1. شناسنامه روی لباس را بخوانید

قبل از شستن لباس مجلسی، حتما شناسنامه ی دوخته شده داخل لباس را مطالعه کنید، این اطلاعات به شما کمک می کند تا نوع شستشو و نحوه خشک کردن لباس را بشناسید.

بر روی بعضی از لباس های مجلسی واژه ی Dry Clean درج گردیده است. در این حالت لباس را تنها می توانید خشکشویی کنید و نباید آن را در خانه بشویید.

2. سپردن کت و شلوار به خشکشویی

کت و شلوار در دسته ی لباس های مجلسی قرار می گیرد. با وجود آستر، لایی و نوع دوخت، پیشنهاد می گردد شستشوی آن را به خشکشویی بسپارید. ماشین لباسشویی، فرم و حالت کت را از بین می برد.

3. لباس مجلسی را نمی توان در ماشین لباسشویی شست

شستن لباس های مجلسی با دیگر لباس ها متفاوت است و نمی توان آن را در ماشین لباسشویی قرار داد. معمولا در دوخت لباس های مجلسی از ساتن، تور، حریر با ملیله، منجوق و پولک برای تزیین استفاده شده است و بسیار ظریف می باشند. چرخش ماشین لباسشویی باعث آسیب به پارچه لباس و تزیینات آن می گردد.

نکاتی درباره شستن مانتو مجلسی

4. لباس مجلسی را لکه‌ گیری کنید

از مهمترین نکات پیش از شستشوی هر نوع لباس که باید به یاد داشته باشید، لکه گیری لباس قبل از شستن کامل آن است. برای لکه گیری لباس مجلسی، ابتدا نوع پارچه آن و نوع لکه را بررسی کنید. لکه گیری پارچه های مختلف با یکدیگر متفاوت است.

5. به اصول شستشوی مانتو مجلسی توجه کنید

ابتدا یک تشت را از آب ولرم پر کنید. هرگز از آب سرد یا داغ برای شستن لباس مجلسی استفاده نکنید. آب داغ باعث از میان بردن بافت لباس می شود و آب سرد باعث کوچک شدن لباس می گردد. از مواد شوینده ملایم استفاده کنید تا لباس آسیب نبیند.

همچنین بخوانید : راهنمای انتخاب سایز مانتو در خرید اینترنتی

6. نحوه صحیح خشک کردن لباس مجلسی

هرگز لباس مجلسی را با استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی خشک نکنید. چرخش سریع خشک کن ممکن است به لباس شما آسیب بزند. علاوه بر این لباس مجلسی را زیر آفتاب خشک نکنید. نور خورشید به رنگ لباس و بافت پارچه ی آن آسیب می رساند.

7. شستشوی لباس مجلسی را به خشکشویی بسپارید

در صورتی که هر گونه تردیدی در نحوه ی شستشوی لباس مجلسی خود دارید حتما آن را به خشکشویی بسپارید. خشکشویی ها در این زمینه تخصص بسیار دارند و امکان آسیب به لباس مجلسی شما را به صفر میرسانند.

شستن مانتو مجلسی سنگ دوزی شده

اگر نحوه درست شستن لباس مجلسی و اتو کردن لباس هایی که دارای مهره یا پولک هستند را بدانید، لازم نیست آن را به خشکشویی بسپارید. ابتدا در صورت وجود لکه بر روی لباس با علم به نوع لکه و جنس پارچه از یک لکه بر مناسب برای پاک کردن آن استفاده کنید.

این نوع از لباس ها نباید با شوینده های قوی شسته شوند. می توانید یک تشت پر از آب ولرم و شامپو درست کنید و لباس را به مدت 10 دقیقه در آن بگذارید و سپس به آرامی آن را در آب تکان دهید.

لباس را به هیچ عنوان چنگ نزنید و فقط در صورتی که ماشین لباسشویی شما دارای حالت مخصوص شستن لباس های مجلسی می باشد آن را با ماشین بشویید. ضمنا برای اتو کشی لباس مجلسی از بخار استفاده کنید، زیرا پارچه این نوع از لباس ها نسبت به حرارت حساس می باشند.

شستن لباس مجلسی پلیسه دار

یکی از نگرانی‌ خانم هایی که لباس مجلسی پلیسه دار خریداری می‌کنند این است که چگونه باید آن را بشویند.

شستن لباس مجلسی پلیسه دار

در صورتی که هنگام شستشوی لباس مجلسی پلیسه دار دقت لازم را نداشته باشید و با نحوه شستن آن آشنا نباشید، ممکن است لباس خود را خراب کنید.

بنابراین هنگام شستشو باید دقت کنید که استفاده از شوینده های قوی ممکن است سبب خرابی پلیسه ها گردد. اگر لباس مجلسی شما دارای شناسنامه نحوه شستشو می باشد، کلیه ی فرایند شستن و خشک کردن آن را طبق آن انجام دهید.

دقت کنید برای شستشو درجه گرمای آب از ۳۰ درجه سانتی گراد بیشتر نباشد. در ضمن سعی کنید لباس را به آرامی و توسط دست بشویید تا ظاهر آن دچار تغییر نگردد.

شستن مانتو مجلسی ساتن و ابریشم

1. تمیز کردن لکه گل از روی ابریشم

ابتدا گل ها را توسط یک پارچه تمیز یا برس نرم بردارید. پارچه را تکان دهید تا گل های خشک شده بر روی آن تمیز گردد. سپس با استفاده از آب ولرم و کمی صابون لباس مجلسی را بشویید.

2. پاک کردن لکه چرب از روی ساتن

یک حوله تمیز را بر روی لکه فشار دهید تا لکه جذب حوله گردد. سپس مقداری آرد شاه بلوط را بر روی لکه بریزید، به طوری که تمام سطح آن را بپوشاند. بگذارید مواد مدتی بر روی لکه بماند تا لکه را به خود جذب کند.

در نهایت مواد را با استفاده از یک دستمال تمیز کنید. همچنین می توانید از یک اسپری لکه بر مناسب برای پاک کردن آن استفاده کنید و در نهایت آن را با آب ولرم بشویید.

3. تمیز کردن لکه خون بر روی ساتن و ابریشم

برای انجام این کار فقط کافیست لباس مجلسی ساتن یا ابریشمی را به مدت یک ساعت در آب کاملا ولرم قرار دهید و سپس آبکشی کنید.

4. خشک کردن لباس ابریشمی

لباس ساتن و ابریشمی را به هیچ عنوان در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید زیرا تابش نور خورشید باعث رنگ و رو رفتگی پارچه می گردد. برای خشک کردن لباس مجلسی ابریشمی آن را در معرض هوای آزاد و به دور از تابش آفتاب قرار دهید.

همچنین استفاده از خشک کن می تواند به پارچه شما آسیب بزند. به هیچ عنوان لباس مجلسی ابریشمی را پس از شستشو نچلانید و فشار ندهید. زیرا تار و پود آن به شدت آسیب پذیر می باشد.

برای آبکشی آن میتوانید لباس را در یک حوله تمیز قرار دهید تا آب آن گرفته شود. برای اتو کشیدن لباس مجلسی ساتن و یا ابریشمی حتما آن را از پشت اتو کنید و برای احتیاط بیشتر از یک پارچه بر روی آن استفاده کنید.

شستن لباس مجلسی گیپور و دانتل

برای شستن لباس مجلسی دانتل یا گیپور باید آن را درون یک ظرف آب ولرم قرار دهید. چنانچه لباس دانتل شما دارای بافت ظریفی می باشد، باید از شوینده های ضعیف و به مقدار کم استفاده کنید.

شستن لباس مجلسی گیپور و دانتل

اما چنانچه لباس مجلسی شما دارای جنس ضخیم می باشد، باید به اندازه یک قاشق غذاخوری از پودر لباسشویی در شستشوی آن استفاده کنید. در حقیقت با این کار درخشش و شفافیت اولیه پارچه گیپور را به لباستان بازگردانده اید.

لباس مجلسی دانتل دارای بافت بسیار حساس و ظریفی می باشد. به همین دلیل برای خشک کردن این نوع لباس مجلسی نباید از دستگاه خشک‌ کن استفاده گردد. بهترین راه برای خشک کردن لباس های مجلسی دانتل و گیپور، قرار دادن آن‌ در هوای آزاد و به دور از نور خورشید است.

همچنین برای جلوگیری از رنگ پریدگی، باید لباس را به صورت پشت ‌و رو پهن کنید. لباس مجلسی را باید در محیط سایه دار و خنک قرار دهید. چنانچه لباس مجلسی شما از وزن کمی برخوردار است، آن را بر روی بند رختی آویزان کرده و در صورت سنگین بودن آن می توانید آن را بر روی سطح صاف پهن کنید. استفاده از سطح صاف جهت پهن کردن لباس مجلسی سنگین برای جلوگیری از تغییر شکل لباس است.

روش های رفع انواع لکه

1. پاک کردن لکه شکلات

در صورت ریختن شکلات بر روی لباس مجلسی با استفاده از یک جسم نوک تیز، شکلات را از روی آن جدا کنید. سپس آن قسمت را به آرامی و با استفاده از یک برس و آب و صابون بشویید. اگر باز هم لکه از بین نرفت، با محلولی از الکل و آمونیاک و با استفاده از یک ابر لکه را پاک کنید.

2. پاک کردن لکه عرق

برای از بین بردن سفیدی ناشی از عرق بدن بر روی لباس، مقداری از قرص آسپرین له شده و آب داغ را با یکدیگر مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس آن را بر روی لکه بمالید و پس از چند دقیقه لباس را بشویید.

همچنین می توانید مقداری آبلیمو را بر روی آن بریزید، آبلیمو دارای اسید طبیعی می باشد که ماده ی قلیایی عرق بدن را خنثی می کند و زردی آن را از بین می برد.

3. پاک کردن لکه میوه

برای پاک کردن آب میوه های قرمز رنگ، ابتدا لباس را درون یک تشت آب ولرم خیس کنید. پس از آن لباس را به مدت 15 دقیقه درون محلول آب و آب لیمو قرار دهید. سپس لکه را به آرامی توسط صابون پاک کنید.

4. پاک کردن لکه از روی جیر

برای پاک کردن لکه بر روی جیر، با لبه های یک تکه نان خشک به آرامی بر روی لکه بکشید تا آن را محو کند. سپس با استفاده از یک پاکن جای خراش باقی مانده را از بین ببرید.

5. پاک کردن لکه روغنی

برای پاک کردن لکه روغنی از روی لباس مجلسی گران قیمت، جای لکه را با استفاده از پودر بچه به مدت یک روز بپوشانید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا لکه به طور کامل از بین برود.

6. پاک کردن رژگونه

در بسیاری از مواقع پودرهای آرایشی مانند رژگونه ها یا برنزه کننده ها بر روی لباس کشیده می شوند. اگر قصد دارید این لکه ها را پاک کنید، می توانید از یک پارچه ی آغشته به پاک کننده ی آرایش، استفاده کنید.

7. پاک کردن لکه مواد آرایشی

برای پاک کردن لکه مواد آرایشی از روی لباس مجلسی می توانید کمی از کرم اصلاح را بر روی آن بریزید و سپس با استفاده از کیسه حمام آن را آنقدر بمالید تا به طور کامل پاک شود.

در پایان شایان ذکر می شویم مزون فاریون عبایا وارد کننده انواع مانتوهای مجلسی شیک از دبی و امارات با 5 سال سابقه آماده ارائه خدمات به شما خانم های شیک پوش و خاص می باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است